fredag 24 juli 2009

Lärande spel

Till den här uppgiften så har jag valt att spela ett pusselspel som heter Braid, en kompis rekommenderade det.

http://braid-game.com/

Hela spelet går ut på att manipulera tid för att få tag på alla pusselbitar så man kan bygga klart alla de olika bilderna, en bild per värld för att till sist kunna komma upp till vinds-våningen i det huset man är i och få se slutet på spelet. De olika världarna har alla olika sätt att manipulera tiden på och det är RIKTIGT svårt att få tag i alla pusselbitar. Man följer även en storyline som är VÄLDIGT symbolisk och det har diskuterats vilt på olika forum om vad allt betyder. Grafiken ser ut precis som om det är taget ur en tavla, fantastisk och även musiken är extremt välgjord. Så har du 15 dollar över och en hel del timmar att spendera rekommenderar jag det här spelet starkt.


En idé som jag fick när jag spelade det här fantastiska spelet var att man kunde enkelt använda samma typ av plattform för att undervisa. Det hade kunnat vara samma koncept och samma grafik fast istället för att manipulera tiden så skulle man manipulera grafer ( t.ex. i matematik ) för att nå till de olika pusselbitarna eller lösa ekvationer osv. Det finns egentligen ingen begränsning, spelutvecklare hade kunnat samarbeta med skolor för att utveckla dessa spelen.
Det hade varit ett bra verktyg för att stimulera eleven genom att lägga upp det som ett spel, massa små mål hela tiden som leder till ett ultimat mål och en vilja från elevens sida att samla alla pusselbitar för att bygga klart dessa tavlor ( pusselbitarna som givetvis representerar kunskap i det här fallet ) . Man ska aldrig underskatta visuell och ljud-stimulering när man undervisar.

1 kommentar:

  1. Jag tror att det är just sådana idéer som Utbildningsradion är ute efter i UrSmat. Du kanske skulle kontakta Bernt Kviberg och prata lite med honom.

    Ija

    SvaraRadera